

April 2017 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1900 är periodiseringar).
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Högre förskottsutbetalningar till kommuner och landsting förklarar skillnaden mellan åren
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i april till -13,4 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror främst på att skatt för fysiska personer till största delen betalas ut till kommuner och landsting, det vill säga andra sektorer än den statliga. I april 2016 var utfallet -12,0 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är -1,4 miljarder kronor och beror i huvudsak på att förskotten till kommuner och landsting är högre i år.
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgår för de första fyra månaderna till -67,5 miljarder kronor. Utfallet för samma period 2016 var -58,6 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är -8,8 miljarder kronor.
Förskotten till kommuner och landsting uppgick januari–april till 235,2 miljarder kronor. Det är 11,2 miljarder kronor högre än under samma period 2016.
I januari slutreglerades förskotten till kommuner och landsting för taxeringsåret 2015. Den slutliga skatten blev 1,5 miljarder högre än den preliminära, vilket medförde högre utbetalningar till kommuner och landsting. Den slutliga skatten för 2014 var 0,7 miljarder lägre än den preliminära. Skillnaden mellan åren är -2,3 miljarder kronor, det vill säga en negativ effekt för statens skatteinkomster och budgetsaldot i januari.
Nettot av grundbeslut om debiterad slutlig skatt, att betala eller återfå, är hittills i år -4,2 miljarder kronor. Skatteåterbäringen till de skattskyldiga är alltså högre än restskatten.
Debiterad källskatt att betala för 2017 uppgår för de första fyra månaderna till 220,9 miljarder kronor. Det är 10,4 miljarder kronor (4,9 procent) högre än samma period föregående år.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personer inkomstskatter preliminärt högre i april
Utfallet för Juridiska personers inkomstskatt, netto blev i april 15,7 miljarder kronor, vilket är 0,5 miljarder kronor högre än i april 2016. Debiterad preliminär skatt för 2017 blev 0,8 miljarder kronor högre.
Utfallet för perioden januari–april uppgår till 59,1 miljarder kronor, vilket är 13,0 miljarder kronor lägre än samma period förra året. Skillnaden beror på att utfallet under 2016 var ovanligt högt på grund av en engångsvis debitering av skatt från bolag i en koncern.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Statens inkomster från den allmänna löneavgiften ökar kraftigt
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i april 1,9 miljarder kronor högre (6,5 procent) jämfört med samma period föregående år. Den allmänna löneavgiften ökade med 2,2 miljarder kronor.
Inkomsterna för de första fyra månaderna blev 8,6 miljarder kronor högre (7,1 procent). Det beror på främst på att lönesumman blivit högre, men även på att nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga slopats. Nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga minskade från och med 1 augusti 2015 och avvecklades i sin helhet den 1 juni 2016.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige.
För 2017 har
- efterlevandepensionsavgiften minskat från 1,17 till 0,7 procent
- sjukförsäkringsavgiften minskat från 4,85 till 4,35 procent
- arbetsskadeavgiften minskat från 0,3 till 0,2 procent.
- den allmänna löneavgiften höjts från 9,65 till 10,72 procent.
Utfallen för de avgifter som fått minskad andel har därför minskat eller ökat måttligt de fyra första månaderna medan den allmänna löneavgiften ökat kraftigt med 7,3 miljarder kronor (13,5 procent). Ökningen beror även på att den slopade nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga debiterades den allmänna löneavgiften fram till och med juli 2016.
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från stämpelskatt något lägre än 2016
Skatt på egendom blev i april 0,8 miljarder kronor, vilket är 0,1 miljarder kronor lägre än i april 2016 och beror på lägre inkomster från stämpelskatt.
För perioden januari–april har inkomsterna från stämpelskatt minskat med 0,2 miljarder kronor jämfört med samma period 2016.
9400 Skatt på varor och tjänster
Månadsförskjutningar medför lägre momsinkomster i april
Skatt på varor och tjänster blev 32,2 miljarder kronor, vilket är 0,8 miljarder kronor lägre än i april 2016. Utfallet varierar ofta mellan månaderna och minskningen i april beror till stor del på månadsförskjutningar.
För perioden januari–april uppgår utfallet till 163,8 miljarder kronor. Det är 5,9 miljarder kronor (3,7 procent) högre än samma period föregående år.
Inkomsterna från Mervärdesskatt, netto uppgick till 119,4 miljarder kronor efter fyra månader. Det är 5,4 miljarder kronor (4,8 procent) högre än samma period 2016.
Energiskatterna uppgick till 24,0 miljarder kronor för perioden januari–april. Det är 0,3 miljarder kronor (1,4 procent) högre än motsvarande period föregående år.
Utfallet för Fordonsskatt uppgår efter fyra månader till 4,8 miljarder kronor. Det är 0,1 miljard kronor (2,1 procent) lägre än motsvarande period föregående år.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Högre utbetalningar från skattekonto även i april
Betalningsdifferensen i april blev 5,3 miljarder kronor lägre än samma månad föregående år. Orsaken är även denna månad högre utbetalningar från skattekonto.
Betalningsdifferensen för de fyra första månaderna är 10,3 miljarder kronor lägre än samma period 2016. Utbetalningarna från skattekonto har ökat med 14,3 miljarder kronor. Det beror delvis på att skatteåterbäring för vissa skattskyldiga betalats ut tidigare i år jämfört med 2016.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall april 2017 |
Förändring jämfört med april 2016 |
Utfall jan-april 2017 |
Förändring jämfört med jan-april 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 70 745 | - 6 852 | 339 044 | - 19 478 | |
9100 | Skatt på inkomst | 2 520 | - 807 | - 7 236 | - 21 071 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 13 357 | - 1 318 | - 67 489 | - 8 846 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 15 716 | 460 | 59 086 | - 13 032 | |
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 30 | - 1 | 242 | - 3 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 1 | 0 | 10 | 5 | |
9141 | Kupongskatt | 12 | 49 | 431 | 782 | |
9144 | Lotteriskatt | 118 | 3 | 483 | 23 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 30 699 | 1 877 | 130 675 | 8 633 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 967 | - 556 | 4 989 | - 1 498 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 6 000 | - 311 | 24 994 | 319 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 3 584 | 201 | 14 954 | 927 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 123 | - 65 | 6 152 | 129 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 276 | - 114 | 1 333 | - 318 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 3 544 | 201 | 14 187 | 917 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 14 770 | 2 215 | 61 418 | 7 287 | |
9291 | Särskild löneskatt | 435 | 305 | 2 647 | 871 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 806 | - 109 | 3 763 | - 179 | |
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9341 | Stämpelskatt | 806 | - 109 | 3 763 | - 179 | |
9400 | Skatt på varor och tjänster | 32 184 | - 764 | 163 787 | 5 891 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 21 231 | - 573 | 119 393 | 5 427 | |
9424 | Tobaksskatt | 982 | - 19 | 3 612 | - 125 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 157 | - 12 | 4 539 | - 16 | |
9428 | Energiskatt | 6 363 | 100 | 24 048 | 330 | |
9431 | Särskild skatt på elektrisk kraft från kärnkraftverk | 389 | 40 | 1 560 | 192 | |
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | - 3 | - 3 | |||
9435 | Särskild skatt mot försurning | 4 | 0 | 17 | 0 | |
9436 | Skatt på avfall | - 3 | - 2 | 70 | 9 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 55 | 0 | 67 | 2 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | - 198 | - 198 | |||
9452 | Skatt på annonser och reklam | 4 | - 15 | 66 | - 20 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9454 | Skatt på spel | 1 | 0 | 5 | 0 | |
9455 | Lotteriavgifter | 3 | 0 | 11 | 1 | |
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | 0 | 1 000 | 0 | |
9458 | Lokalradioavgifter | 26 | 0 | 48 | - 5 | |
9459 | Avgifter till Myndigheten för radio och TV | 0 | 0 | 9 | 0 | |
9461 | Fordonsskatt | 858 | - 96 | 4 798 | - 101 | |
9462 | Vägavgifter | 68 | - 10 | 329 | 36 | |
9463 | Trängselskatt | 161 | - 22 | 946 | 163 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 232 | - 1 | 927 | 6 | |
9471 | Tullmedel | 608 | 46 | 2 086 | 146 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 0 | - 5 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | 0 | 34 | 1 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 33 | 0 | 148 | 18 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 11 | 2 | 74 | 34 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 6 956 | - 1 798 | - 22 358 | - 2 354 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 7 280 | - 1 818 | - 23 659 | - 2 433 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 324 | 20 | 1 301 | 79 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | 11 418 | - 5 276 | 69 991 | - 10 334 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | 9 438 | - 5 925 | 64 873 | - 11 231 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 440 | 56 | 1 655 | 256 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 1 539 | 593 | 3 463 | 641 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9700 | Nedsättning av skatter | - 1 | - 4 | |||
9728 | Nystartsjobb | - 1 | - 4 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 75 | 27 | 423 | - 61 | |
9811 | Skattetillägg | 51 | 24 | 335 | - 81 | |
9821 | Förseningsavgifter | 24 | 3 | 88 | 20 | |